Haudanhaltija

Jokaisella haudalla tulee olla haudanhaltija, joka toimii yhteyshenkilönä suvun ja seurakunnan välillä. Yleensä haudanhaltija on joku vainajan lähiomainen. Seurakunnan tietoihin ei päivity automaattisesti tieto haudan haltijoiden/asiakkaiden muutoksista, menehtymisestä, tai epävirallisesta hallinnan luovutuksesta. Jokaisen hautauksen yhteydessä lisätään haltija tietoihin.

Haudan hallinta-aika

Haudan hallinta-aika on 25 vuotta. Aikaisemmin on haudan voinut lunastaa 50 vuodeksi tai ainaishaudaksi, nykyään tämä edellyttää rintamatunnusta tai muuta hyväksytttävää dokumentttia.

Ainaishauta pysyy omaisten hallinnassa ilman uusia lunastusmaksuja niin kauan, kuin omaiset haluavat ja hautaa hoidetaan.Muilla haudoilla tulee hallinta-ajan jatkaminen jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Hallinta-ajan ollessa vielä voimassa, voi jatkoaikaa lunastaa yksittäisiäkin vuosia  (jokaisen hautasijan määrä vaikuttaa loppusummaan) mutta hallinnan päätyttyä, uudelleen lunastuksessa on kiinteät summat.

Hallinta-ajan päättyessä tehdään hautojen kuulutus. Haudoille, joiden hallinta-aika on päättynyt, laitetaan kyltti ja haudan haltijalla on mahdollisuus jatkaa hallinta-aikaa.

Hallinta-ajan jatkaminen ei ole pakollista, vaan haudasta voi halutessaan myös luopua. Haudan luovuttaminen tehdään kirjallisesti.

Jos seurakunta hoitaa hautaa, haudan hallinta-ajan on ulotuttava vähintään yhtä kauas kuin haudan hoitosopimus. Seurakunta ei tee hoitosopimuksia haudoille  joista hallinta-aika on päättynyt, ilman uudelleen lunastusta.

Hautaustoimilaki (1.1.2004) velvoittaa seurakuntia seuraamaan hallinta-aikoja.