YPÄJÄN SEURAKUNNAN YMPÄRISTÖDIPLOMI

Ypäjän seurakunta on hakemassa kirkon ympäristödiplomia. Tarkoituksena on saada seurakunnalle ympäristödiplomi vuoden 2024 aikana. Olisimme Tammelan rovastikunnan ensimmäinen seurakunta, jolle myönnetään ympäristödiplomi.

Ypäjän seurakunnassa on toiminut vuodesta 2023 ympäristödiplomityöryhmä, joka on valmistellut ympäristökatselmusta ja koonnut yhteen erilaisia ympäristödiplomissa tarvittavia asiakirjoja. Katselmustaulukko ja tarvittavat asiakirjat ovat nyt valmiita ja seuraavaksi on vuorossa auditointi. Ympäristötyöryhmään kuuluu nuorisotyönohjaaja Piia Nikkilä, seurakuntamestari Markku Kullanmäki ja luottamushenkilöt Kaarina Saastamoinen ja Esa Tuomonen.

Auditoinnissa ympäristödiplomin osa-alueet pisteytetään ja mikäli saadaan yli 100 pistettä, on mahdollista hakea ympäristödiplomia kirkkohallitukselta. Ympäristödiplomi auttaa kantamaan ympäristövastuuta ja antaa työvälineitä seurakunnan työntekijöille, luottamushenkilöille ja seurakuntalaisille.

Seurakuntalaisena voit olla mukana tekemässä tärkeää työtä ympäristön puolesta esimerkiksi valitsemalla haudalle kesäkukkien sijaan perennoja. Ypäjän seurakunnalla on tänä vuonna hoitovalikoimassa ensimmäistä kertaa vaihtoehtona perennahoito.

Hautausmaalla on myös kiinnitetty huomiota jätteiden lajitteluun ja kierrätykseen. Lajitteluastioita ollaan lisäämässä, voit auttaa lajittelemalla itse jätteesi oikeisiin astioihin.

Osana ympäristödiplomityötä olemme suunnitelleet partiomajan metsään hiljaisuuden aukion, jota voi käyttää myös omaehtoiseen hiljentymiseen. Hiljaisuuden aukio ja koko partiomajan metsikkö ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.

Mikäli haluat järjestää ympäristöaiheista ohjelmaa, kuten luontoretkiä tai roskienkeräyskävelyä, ota rohkeasti yhteyttä seurakuntaan. Luodaan yhdessä ympäristöystävällisempää tulevaisuutta!

Voit käydä tutustumassa kirkon ympäristödiplomiin täällä.