Mikä on rippikoulu?

Rippikoulu on noin vuoden kestävä tutustumisjakso seurakuntaan ja sen toimintaan, mutta myös vuoden kestävä matka pohtia ja miettiä elämän peruskysymyksiä. Rippikoulun perustana on kaste ja lähetyskäsky. Koko rippikoulun suorittaminen, eli konfirmaatio, edellyttää kastetta ja kirkon jäsenyyttä. Osan rippikoulusta saa suorittaa, vaikka nuori ei kuuluisikaan kirkkoon tai olisi kastettu.

Aikuisrippikoulun osalta ole yhteydessä seurakunnan nuorisotyönohjaajaan tai kirkkoherraan.

Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15. Rippikoulua on kuitenkin mahdollista aikaistaa tai käydä se myöhemmin.

Konfirmaatiossa nuorista tulee täysivaltaisia seurakunnan jäseniä. Sen myötä nuori:

• saa toimia kummina
  • saa itsenäisesti ehtoollisen
  • saa kirkollisen vihkimisen
  • saa äänestää 16-vuotiaana seurakunnallisissa vaaleissa ja 18-vuotiaana asettua ehdolle.

Rippikouluun kuuluu:

• Opetuskerrat vuoden aikana
  • Tutustumiskäynnit seurakuntaan
  • Jumalanpalveluskäynnit
  • Nuortenillat
  • Viikon mittainen leirijakso kesällä

Rippikoulu 2023-2024

Starttipäivä to 19.10 klo 19: Pekka Laukkarinen trio -konsertti kirkossa, jonka jälkeen täytetään ilmoittautumiskaavake

Rippikoulun perhepäivä la 20.1 klo 12-16.

Yhteisvastuupäivä 14.2. klo 16-20

Viikonloppuleiri pe-la 15.–16.3.

Vapputapahtuma 1.5. klo 13-16

Jumalanpalvelukset:

• su 21.1.: koko ryhmä osallistuu messuun
  • su 17.3.: viikonloppuleirin yhteydessä osallistutaan ryhmänä messuun
  • to 23.5.: nuoret suunnittelevat ja järjestävät viikkomessun

Nuortenillat (ryhmä osallistuu 1–3 kertaa yhdessä nuorten iltaan)

• jaetaan ryhmä 2 osaan ja nimetään molemmille ryhmille omat nuortenillat (yksi käynti syksyllä, yksi keväällä), Piia / Elina

Leiri Maarianhaminassa: 2-7.6.2024

Konfirmaatioharjoitus: to 13.6.2024 klo 18