Hautojen hoitosopimus

Ypäjän seurakunta tarjoaa kesähoitosopimuksia yhdelle (1), viidelle (5) ja kymmenelle (10) vuodelle.

Kasteluhoidon voi ostaa yhdelle (1) vuodelle.

Perennahoidon voi ostaa viidelle (5) vuodelle.

Vuoden sopimus tehdään jatkuvana, jolloin se laskutetaan automaattisesti aina helmi-maaliskuussa ja astuu voimaan, kun suoritus on seurakunnan tilillä. Haudanhoitoa ei voi maksaa käteisellä. Mikäli tarjouslaskua ei makseta, katsotaan hoito päättyneeksi.

Viiden ja kymmenen vuoden sopimus tehdään määräajaksi ja se laskutetaan kerralla sopimuskauden alkaessa. Sopimus astuu voimaan, kun suoritus on seurakunnan tilillä. Hoitokauden päätyttyä lähetetään automaattisesti tarjous seuraavan vuoden helmi-maaliskuussa. Haudanhoitoa ei voi maksaa käteisellä. Mikäli tarjouslaskua ei makseta, katsotaan hoito päättyneeksi.

Kesähoitosopimukseen kuuluu:

• istutusalueen mullan vaihto
  • hoitokukat ja niiden istutus (aloitetaan juhannusta edeltävällä viikolla)
  • kukkien kastelu
  • haudan yleisestä siisteydestä huolehtiminen
  • hoitoaika noin 1.5.-31.10.

Kasteluhoito sisältää kukkien kastelun. Kastelu aloitetaan kesäkuussa ja lopetetaan lokakuun aikana, huomioiden sääolosuhteet. Omaisten laittamien kukkien täyshoito ei kuulu hoitovalikoimaan.

Kasteluhoitoon kuuluu:

• Kukkien kastelu noin 1.6.-31.10. sääolosuhteiden mukaan, esim. routa voi viivästyttää aloitusta.

Perennahoito. Seurakunta tarjoaa viisivuotista perennahoitosopimusta. Perennahoito on kesähoitoa edullisempi vaihtoehto, sillä monivuotiset perennat istutetaan vain sopimuskauden ensimmäisenä vuonna. Perennat ovat monivuotisia kasveja, jotka seurakunta valitsee kasvupaikan mukaan. Työntekijät valitsevat kasvivalikoimastamme juuri kyseiselle haudalle parhaimmin soveltuvan perennan.  Mikäli hoito päättyy, seurakunta poistaa perennan. Ensimmäisenä vuonna taimet tarvitsevat eniten huolenpitoa ja istutus näyttää harvalta, mutta jo seuraavana kesänä kasvit kasvavat kokoa ja koko 5 vuoden hoitokauden aikana kasveja saatetaan joutua jakamaankin, jotta ne eivät leviä liikaa ja kukinta säilyy niin hyvänä kuin se lajikkeelle ominaisesti on mahdollista. Perennojen joukkoon ei saa istuttaa muita kasveja, jotta juuret eivät vahingoitu. Seurakunta ei korvaa vahingoittuneita perennoja.

Perennahoitosopimukseen kuuluu:

• Perenna (esim. kuunlilja, jalopähkämö, tarhakeijunkukka ja kesäpikkusydän)
  • Perennan istutus ensimmäisenä vuonna (aloitetaan juhannusta edeltävällä viikolla)
  • Perennan hoito ja kastelu
  • haudan yleisestä siisteydestä huolehtiminen
  • hoitoaika noin 1.5.-31.10.

Hauta seurakunnan hoidossa:

Hoitosopimukset on tehtävä 31.5. mennessä ja sopimus tulee voimaan, kun suoritus on seurakunnan tilillä. Vain kasteluhoidoista tehdään uusia sopimuksia koko kesän ajan. Haudan hallinta-ajan tulee olla voimassa, jos siihen ostetaan seurakunnan hoito. Samalla kun sopimusta tehdään, tarkistetaan hallinta-aika ja tarpeen mukaan laskutetaan.

Omaisten on varmistettava, että haudalla oleva muistomerkki on suorassa ja tukevasti pystyssä. Tarvittaessa muistomerkki on oikaistava ja tuettava, että siitä ei aiheudu vaaraa hautausmaan työntekijöille eikä muille hautausmaalla liikkuville. Hoito ei sisällä hautamuistomerkin kunnossapitoa, oikaisua eikä reunakiven oikomista. Myöskään talvihoitoa (kanervat+havut tai kynttilät) ei ole.

Toukokuun aikana sopimushautojen (kukkahoidot) kukkapesät kunnostetaan ja lannoitetaan. Jos haudalle on istutettu yksivuotisia kukkia ennen seurakunnan istutusajankohtaa, niin omaisten tuomat kukat poistetaan. Kukkien istutus aloitetaan kesäkuun 10. päivän tienoilla ja hoitokausi kestää lokakuun loppuun saakka. Istutukset etenevät osastoittain ja ovat valmiita juhannukseen mennessä. Kasteluhoito aloitetaan 1.6. alkaen. Kukkien poiston ajankohta riippuu sääolosuhteista (esim. halla). Kukkien poiston yhteydessä istutusalue siistitään.

Toivomme, että lyhdyt ja muut irralliset esineet viedään pois hoidettavana olevalta haudalta hoitokauden ajaksi. Se helpottaa hautojen hoitoa ja parantaa työturvallisuutta.  Jos lyhdyt ovat haudoilla hoitokauden alkaessa, ne siirretään kukkapesään odottamaan poisvientiä.

Seurakunta laittaa hoitohaudoille merkiksi tikut. Valkoinen merkki tarkoittaa, että haudalla on voimassa kesähoito. Keltainen merkki tarkoittaa kasteluhoitoa.

Haudanhoitosopimusten teko seurakuntatoimistossa:

Jenna Meriruoho puh. 02 767 3108